Påverkan – En röst för barnen

Vit jul-kampanjen belyser hur alkohol drabbar barn och unga, vi väcker till eftertanke och uppmuntrar att ta ställning att avstå alkohol – särskilt om man firar jul med barn. Vi delar kunskap om baksidan med alkohol och att julen gör en dålig vana ännu sämre, speciellt för barn och unga.

Vi höjer vår röst för barnen med vårt angelägna budskap! Här hittar du påverkansmaterial och Vit jul-produkter att beställa, handledningar till hur du kan genomföra en påverkansaktivitet och tips på hur du kan sprida Vit jul i media.

Beställ material

Beställ påverkansmaterial

Påverkansmaterial

Beställ trycksaker och annat påverkansmaterial att använda i kampanjen. Detta material är kostnadsfritt men beställaren betalar en frakt- och hanteringsavgift för utskicket. Betalning av frakt- och hanteringsavgift debiteras på faktura.
Beställ påverkansmaterial

Beställ Vit jul-saker

Vit jul-saker

Behöver du en roll-up, vepa eller Vit jul-hoodie till dina påverkansaktiviteter? Eller skulle du vilja ge bort en Vit jul-klapp till någon? I vår shop hittar du utställningsmaterial och fina produkter för en vitare jul. Detta material säljs till självkostnadspris.
Beställ Vit jul-saker

Påverkansaktiviteter

torg

Torgaktivitet

En röd tråd i Vit jul-kampanjen genom åren har varit att vi har skapat tillfällen att mötas och samtala. Genom torgaktiviteter har kampanjen under många år uppmuntrat människor att avstå alkohol eller på andra sätt berättat om aktiviteter vi genomför.

För att vi ska synas så långt som möjligt fotografera och skicka bild till info@vitjul.se så att vi kan publicera i sociala medier.

Ladda ner handledning till Torgaktivitet

Busskur

Pynta en busskur

När budskapet är viktigt och ändamålet behjärtansvärt behöver man inte alltid be om lov. Vi hoppas motivera er till en “kupp” för att skapa en snackis, för att nå så många som möjligt med vårt budskap om en vit jul.

För att vi ska synas så långt som möjligt fotografera och skicka bild till info@vitjul.se så att vi kan publicera i sociala medier.

Ladda ner handledning till Pynta en busskur

Sprid kampanjen i sociala medier

Starta gärna en diskussion på dina egna sociala medier. Tänk på att starta en diskussion när du har tid att vara delaktig och följa diskussionen. Det är viktigt att hålla en vänlig och reflekterande ton samt att bemöta var och en som skriver. I långa diskussionstrådar kommer dina följare inte att ha läst andras kommentarer, det kan därför vara viktigt att ha tålamod och upprepa samma sak många gånger. Det är viktigt att föra ett samtal och inte tänka att det bara finns ett rätt svar. Det du lägger ut ska gärna kännas personligt och inte massproducerat, beskriv gärna dina egna erfarenheter som en kommentar eller som en inledning till ditt inlägg.

Här får du några exempel på dels reflekterande frågor men också idéer om vilka tips du kan dela själv.  Vi ger också några tips om hur du ska tänka om du bemöter kritik i sociala medier.

Diskussionsfrågor

  • Vilken är din erfarenhet av alkohol som gåva? Arbetsgivare som ger det som julklapp till anställda? Föräldrar som samlar in pengar och ger fotbollstränarna alkohol? Eller kanske privat, även till personer man inte känner så väl?
  • ”Jag engagerar mig i år i kampanjen Vit jul, för att fler barn och unga ska få fina upplevelser under jullovet. Vilka är dina erfarenheter av vuxnas alkoholkonsumtion under julen?” (eller något annat som du vill ha andras erfarenheter kring)
  • ”Jag möter många vuxna som berättar att deras barndoms jular ofta spårade ur pga alkohol. Svårt för mig att förstå, som alltid haft fina jular. Vilka är dina erfarenheter av alkohol under julen.”

Tipsa vidare

  • Dela ditt bästa alkoholfria dryckestips om passar under julen och högtiderna runtomkring.  
  • Dela ett tips på en bra alkoholfri present som du själv hade uppskattat att få eller ge bort.  

Att bemöta kritik i sociala media  

  • Svara snabbt, ha koll på flödet och kommentarer så att du kan bemöta dem snabbt 
  • Bemöt kommentarer med respekt och i en trevlig ton 
  • Be någon annan läsa innan du postar för att kvalitetssäkra budskapet  
  • Notera återkommande frågor och/eller kritik 
  • Be om ursäkt när något blivit fel  
  • Svara individuellt, undvik upprepade standardsvar 

Skriv en insändare

1. Vad vill du uppnå?
Tänk efter före. För vem skriver du? Och hur vill du framstå? Allt detta påverkar hur du ska skriva din insändare.

2. Bli publicerad och läst!
En insändare som ska bli publicerad och läst ska uppfylla tre kriterier. Den ska helst vara kort (runt 1000 tecken brukar vara bra), aktuell och lokal.

3. Gör inte allt själv
Låna gärna andras argument, men använd egna formuleringar.

4. Kolla igenom texten innan du skickar
Läs gärna igenom den högt för dig själv. Finns där onödiga meningar eller ord som kan strykas? Kan du göra språket enklare genom att ta bort komplicerade ord? Se också till att alla namn är korrekt stavade och att alla siffror och andra fakta är korrekta. Be gärna någon annan läsa igenom innan du skickar in din insändare

5. Underteckna rätt och smart
Det bästa är att skriva under med ditt eget namn och inte med en anonym signatur – sådana insändare betraktas av många som lite suspekta.

Tipsen är lånade och något omskrivna med inspiration från Accents webbartikel från 2010 som är skriven av Johan Örjes. Hans tips finns i sin helhet här.

Här kan du ladda ner inspiration, konkreta tips med mera för att skriva din Vit jul-insändare.

Lokalradiopaket

Lokalradio, till exempel P4, når ut till många och har samtidigt många timmar som de vill fylla med bra innehåll. Vi kan hjälpa dem genom att tipsa om ett ”innehållspaket”. 

Kontakta din lokalradiostation. Googla fram till exempel P4 Västmanland, så hittar du hur du kan tipsa, både om nyheter och annat. En bra idé är att ringa och prata med någon, samt att ha ett i stort sett färdigt mejl som du kan göra klart och skicka direkt efter samtalet. Samtalet/mejlet kan innehålla ungefär det här: 

Den som ger bort alkohol som gåva vill ge något som känns lyxigt och fint, och har ofta inte reflekterat över att det är något som kan drabba mottagare, familj och barn negativt. Inom IOGT-NTO-rörelsen jobbar vi med sociala frågor och har mycket kunskap om detta. Vi vet att det finns arbetsgivare som ger alkohol som julklapp, och det finns också exempel på att klassen samlar ihop till en presentkorg till sin fröken – en korg med delikatesser och en flaska vin. Eller att knattelagets tränare får alkohol som tack för sin insats under året. Alkohol som gåva till någon som man inte känner så väl kan ställa till med bekymmer för både den som får presenten, och hans eller hennes anhöriga. Vart femte barn har någon gång under sin uppväxt en förälder som dricker på ett problematiskt sätt, det vill säga många fler än de flesta tror.  

“Eftersom alkohol är något som berör många vore det intressant som tema för XXX (program). Här kommer några förslag på vad ett sånt tema/program skulle kunna innehålla: “ 

  • Intervjua någon på kommunens beroendeenhet eller ett behandlingshem om hur beroende funkar, vad som kan leda till ett återfall, hur ett beroende kan påverka även en anhörig. Intervjua någon på en stöd(grupps)verksamhet för barn. Hur påverkar vuxnas drickande barn? Hur har barnen det under jul? [Kanske vill du till och med förse radio med kontaktuppgifter.]   
  • Intervjua någon organisation som har god kunskap om barn i familjer med missbruk, t ex JunisMaskrosbarn, Trygga barnen.  
  • Låt lyssnarna ringa in och berätta:
    – Telefonväkteri: “Ring in och berätta om dina erfarenheter av att få/ge alkohol som gåva.” 
    - Telefonväkteri: ”Ring in om bästa julklappen i stället för alkohol.” 
     - Telefonväkteri: ”Ring in och berätta om dina erfarenheter av alkohol under julen.” 

Aktiviteter – Kul på jullovet

Läs mer om aktiviteter