Planerings- och marknadsföringstips - Vit Jul

För medlemmar:
planering & marknadsföring

Så planerar och marknadsför du din Vit jul-aktivitet!

Planering

När ni är överens om att genomföra en Vit jul-aktivitet är det bra att samlas och komma överens om viktiga saker som t ex vad ni ska göra, vilken dag som gäller och vem som är ansvarig för olika delar. Inventera gärna vilka möjligheter och resurser ni redan har. Då ser ni snabbt vad ni behöver hjälp med och tveka inte att be om det! Om ni vill använda material som ska beställas, tänk på att göra det i god tid.

Tänk igenom hur ni kan sprida information om er aktivitet till så många som möjligt. Ta gärna kontakt med skolor och socialtjänst och använd sociala medier.

Om ni kör fast i planeringen, tänk på att Vit jul har funnits så länge att det finns gott om medlemmar med erfarenheter. Fråga eller diskutera med andra medlemmar och/eller någon annan förening, så lossnar det säkert!

 

Marknadsföring

Ett tips är att börja med att tänka ”var finns vår målgrupp?” och annonsera efter det! Läser 15-åringar lokaltidningen eller finns de främst på Facebook eller Instagram? Eller finns det någon ungdomsgård eller annat ställe där de brukar röra sig? Om ni inte redan samverkar med UNF och Junis går det alltid att höra med dem var de brukar söka nya medlemmar.

Kom också ihåg att registrera aktiviteten på Vit jul så att de som inte känner till er verksamhet sedan tidigare kan se att det sker någonting på just er ort! Det är en bra marknadsföringskanal då många besöker kampanjens hemsida.

 

Nå målgruppen

Via rektorer, personal på socialkontor och andra nyckelpersoner kan du få hjälp att nå fram till de barn som har det tufft hemma och bäst behöver det andningshål som en Vit jul-aktivitet innebär. När du söker aktivitetsbidrag såväl som när du senare i januari redovisar aktiviteten kommer du få svara på frågor om hur du planerat och genomfört marknadsföring mot just dessa grupper.

Sponsring

Det blir allt viktigare för företagen att visa ansvarstagande och därför kan det löna sig att bjuda in till samarbeten. Kanske kan ni få hjälp med sponsring av något slag? Fundera på vad ni har för behov till er jullovsaktivitet. Behöver ni finansiering i form av pengar, pepparkaksdeg, annonsplats eller kanske små julklappar? Vänd er direkt till det företag som passar era önskemål, berätta om vad ni tänker göra och erbjud dem att vara en del av ert fantastiska arbete. Företagets logotyp kan synas i marknadsföringen men det är främst IOGT-NTO-rörelsen som är avsändare.

Om ni stöter på något företag som vill sponsra med mer pengar än vad ni hade tänkt använda, eller om det är någon som vill ge en summa pengar till kampanjen, kontakta oss på info@vitjul.se så hjälper vi er.

 

Kontakta oss gärna!

info@vitjul.se

Ansvarig medlemskommunikation: Cecilia Abrahamsson, 070-190 84 60

Tillsammans ser vi till att fler barn får en fin jul, så tack för att just DU engagerar dig!